Blog

Észtország: sikertörténet, ami mi is lehetnénk

2015. december 11. - Kovács Olivér

Fent, Európa észak-keleti felében, a Baltikumban bújik meg Észtország, egy fél magyarországnyi területen, alig több, mint 1,3 milliós lakossággal. Szegről-végről nyelvrokonaink is, de nem ez az érdekes bennük. Hanem az út, amit bejártak 1991-es elszakadásuk után a Szovjetúniótól. És elsősorban az, ahová eljutottak vele, illetve ahová láthatóan el fognak. Észtország ugyanis sebészi pontossággal érzett rá arra, mit kell tennie egy esélytelennek tartott, csóró kis kelet-európai országnak az oroszok fenyegető árnyékában ahhoz, hogy ha tovább jár a mostani úton, a 21. század egyik királya legyen.

talinn.jpg

Szögezzük le az elején: nem indultak jobb helyzetből, mint mi. Egy főre eső GDP-jük 1991-ben 3416 dollár volt, míg minálunk 3333. És mostanában? 19 ezer dollár ott, 13 ezer itt. Na jó-jó, hát több, de biztos belegebednek az államadósságba! De nem, ott az csak az éves GDP 10,6%-a volt 2014-ben, míg nálunk a gazdasági gyorsnaszád egy 76,9%-os tőkesúllyal robog. „De mennyit keresnek, azt mondjad!”Észtország: 832 euró, Magyarország: 511 (ahogy az Eurostat állítja). Nem akarok jobban belemenni a nyersadatokba, szerintem a lényeg ennyiből is látszik: jobban megy nekik. De miért?

Mert mertek fejest ugrani a rendszerváltás által hozott piacgazdaságba. Nem akartak atyáskodó államot, elfogadták, hogy a világ, amely körülveszi őket, nem változik meg a kedvükért, és ott versenyezniük kell, nap, mint nap. Abban pedig lesznek vesztesek is, nem csak nyertesek. De mit nyer mégis mindenki?

Például a világ egyik legfejlettebb e-közigazgatását. Olyan egyszerű, zökkenőmentes, és 21. századi ügyintézést, amely párját ritkítja. Az ember néhány kattintással átláthatja minden lényegi okmányát, mindezeket egyetlen kártyán hordva. Ha akarja, hipp-hopp állampolgárságot igényelhet magának, vagy akár egy óra alatt bejegyezhet egy új céget. Nincs papírtologató, elhízott Erzsike, aki egyik ablaktól küldd a másikig, és a minősíthetetlenül ostoba, drága, bosszúsággal teli, és hatékonynak távolról sem mondható ügyintézést inkább jól megkommunikálja néhány olyan videón, hogy te szégyelled magad helyettük is. Egyszerűen csak működik.

Emlékszem, a bátyámnak volt úgy 10, vagy annál is több éve egy észt barátnője. Mutogatott valami programot a számítógépen, amivel – elcsodálkoztunk akkor – TELEFONÁLNI lehetett. Mondta, hogy Észtországban már minden lakás kiköttette otthon a telefont – minek fizetni, mikor van ilyen is? „Skype…” – ízlelgettem magamban a nevet. Hogy mi lett vele azóta (azon kívül, hogy az állami telefonvállalatot taccsra vágta, mégsem síratták), az már történelem.

Közben a sikeren felbuzdulva egyre-másra jelennek meg, gombaként szaporodnak a különböző startupok – van utánpótlás, ugyanis az egyetemeken itthon lényegében ismeretlen módszertannal kezdettől nevelik bele az emberekbe az innovativitást, a csapatmunkát, és azt, hogy közös tudással és munkával oldjanak meg valamilyen problémát.  Majd ezek a diákok kiszabadulnak az egyetemről a kapitalizmusba, és a világot naponta formáló, IT-vezérelt üzleti életből vérszomjas farkasfalkaként próbálnak maguknak egy-egy darabot kitépni. Nem az otthoni piacukra fenve a fogukat, hanem a világra.

Az ugyanis kinyílt – nem csak nekik, hanem nekünk is. Lehet kuksolni a nyomorunkban, meg anyázni, hogy a multik így meg úgy, meg hogy az állam adjon pénzt, csak ez a lúzerség szánalmas receptje. A jó hír az, hogy véglegesen nem maradtunk még le semmiről, de ideje összekaparni magunkat. Sürgősen át kell alakítani a szocializmusba ragadt közigazgatási, oktatási, és gazdasági rendszerünket, és általában a szemléletmódunkat. Nyugi, nem annyira pénzkérdés – az nekik sem volt. Meg lehet csinálni. De ahhoz akarni kell. Nem hátradőlve, beböfögve néha, hogy mé’ szar a’oktatás, meg úgy minden. Hanem elköteleződni egy ehhez hasonló világkép mellett, és azért tenni, dolgozni, azt hirdetni mindannak, aki még nem tudja, hogy lehetne így is, és azt a hatalmon lévőktől követelni. Mert mindaz, ami Észtországban jó, meglehetne itthon is. Ez a sikertörténet lehetnénk mi is. Legyünk!

132 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kovács Olivér 2015.12.12. 14:38:34

@Tiszteltetem Brüsszelet: Nem nagyon mernék olyan kijelentéseket tenni, hogy Csehország a legjobb, ami történhetett volna velünk.
A rendszerváltáskor nagyon jó alapról indultunk ahhoz, hogy még sokkal messzebbre jussunk, ha következetesen kitartunk a piaci nyitás mellett, és eltemetjük Kádárt, és a mentalitást, amit magával hozott. Sajnos rengeteg ember képtelen volt megérteni, hogy a habzsidőzsi nem megy versenyképesség nélkül, az pedig úgy nem megy, hogy mindenki az államon lóg, kényelmes biztonságban.
Nem azt mondom, hogy holnaptól mindent cseréljünk ki arr,a hogy Észtországban van. De ők mégiscsak bátrabban ugrottak bele a piacgazdaságba, fel mertek számolni rengeteg szociális juttatást, és a folytogató, ostoba állami bürokráciát vissza tudták vágni. Mindemellé nagyon is tudatosan használják az információs technológiákat, amely befektetéseknek nagyon is meglesz a hozadéka. Nálunk meg telekomadó, meg internetadó az, ami eszükbe jut a témáról. Ez az, amit át kell venni tőlük. Ez pedig szerintem független attól, hogy egyébként hogyan kéne diverzifikálni az iparunkat, vagy mennyire mérhetjük magunkat már, régióbeli országokhoz. Mert ezekben a kérdésekben a saját árnyékunkat kéne átlépni, nem az övéket.

Adam Ant 2015.12.12. 14:44:10

@we dont want arabs here..So what: Na de Arany Bogaram! Nem jobban járnánk, ha nem akadnánk el mindjárt a kezdeteknél, mert valaki a tarisznyájában egyetlen falással többel indult el valahova, mint mi ? Nem jobb lenne nekünk, ha az általa kitaposott utat követnénk, amely legalább vezet is valahová, szemben azzal , amelyet éppen taposunk? Erre varrjál gombot a bérencezés helyett, máris előbbre lesz az ország.:)

fidesz maszop dk egykutya 2015.12.12. 14:44:51

@dunántúli gyerek: ja mert a béka segge alól nagyokat lehet nőni "elvtárs". Egyébként valahogy szlovákia meg csehország is jobban nől, eurozónán belül...

@Tiszteltetem Brüsszelet: aztán miért nem ment tönkre a világválságban szlovénia? És Magyarországnak mije van? 2 perc alatt áttelepíthető összeszerelő üzemei, mezőgazdasága már nincs, ennek tönkretételén karöltve dolgoznak a vörös, és a narancsbolsik. EU támogatása van Magyarországnak, meg pénznyelő mutyikormánya, haverokkal.

Tiszteltetem Brüsszelet 2015.12.12. 14:47:22

@Kovács Olivér: Nem tudom jelent-e bármit ha ilyen kis szilánkokat kiragaunk a világból.......Moszkvában meg Szentpéterváron is nagyobb az átlagos jövedelem mint Budapesten v. Prágában, de az pl. pont nem a smart piaci nyitásnak hanem a putyinista 'nemzetiszoci' gazdaságpolitikának köszönhető. Jelcin megcsinálta nekik a liberalizációt, azóta nem annyira hívószó ez arrafelé (se).

Moin Moin 2015.12.12. 14:51:24

@Tiszteltetem Brüsszelet: Szlovénia felemás helyzetben van (ezt most offtopic lenne részletezni) - de az nettó hazugság, hogy "dolgozni sem szoktak". Erről komoly személyes tapasztalatim vannak: kb. úgy dolgoznak, mint a stájerek, vagy a karintiaiak. És: ilyen alapon Ausztria is leturistaparadicsomozható lenne. Jó, ha tudod, hogy a 21. században már nem az ipar a húzóágazat egy pármilliós országnak, hanem a s szolgáltató szféra, amelynek egyik legfontosabb komponense az idegenforgalom.

Moin Moin 2015.12.12. 14:56:31

@we dont want arabs here..So what: Magyarországon kb. 2,8 millió nyugdíjas van - ez a 9,9 milliós lakosságnak nem a "kétharmada", hanem csak a bő negyede...

...Azt a stílust pedig, amelyet megengedtél magadnak a poszt szerzőjével szemben, fogadjunk, hogy nem mernéd magadból szabadon engedni, ha személyesen találkoznál velem!:-)

Persze, a magadfajta frusztrált kis rasszisták úgy kerülik a személyességet, mint Orbán a nyílt vitát!:-)))

Kovács Olivér 2015.12.12. 15:04:19

@Tiszteltetem Brüsszelet: szerintem az azért nem olyan meglepő, hogy egy óriási országban a a politikai-gazdasági elitet koncentráló nagyobb városokba óriási tőke áramlik, és emiatt az ottani fizetések magasabbak. Mindemellé Oroszország baromi messze volt szerintem mindig is bármi liberális, szabad versenytől, tekintve, hogy mindent átszőtt a különféle oligarchák, politikusok, és az alvilág összefonódó, mocskos alkuja. Az pedig nem a liberális gazdaságpolitika sara, ne kenjük rá szerintem.
De persze, elfogadom, nem lehet mindent kiragadni, abban meg könnyen lehet, hogy nem fogunk egyetérteni, mit igen, és mit nem. Azért remélem, azt leüthetjük, hogy pár dolgot nagyon is lehetne pont tőlük, és ha itthon bevezetnénk azokat, az nagyon jót tenne. :)

Moin Moin 2015.12.12. 15:07:14

@Tiszteltetem Brüsszelet: Sem Moszkvában, sem pedig Szentpéterváron nm magasabb az ÁTLAGJÖVEDELEM, mint Magyarországon: csupán van egy szűk réteg, amely az ország természeti erőforrásainak az államhatalom által történő nagyon egyenlőtlen (és célszerűtlen...) újraelosztásából részesedvén "szemtelenül jól él". És: a putyinizmus ténylegesen semmit sem erősített az országon, a gazdaságon, vagy akár a hadseregen és pláne nem fenntartható és kiterjeszthető módon. Nem csinált mást, mint fel- és kihasználta a 2004 és 2014 közötti magas olajárat.

Most, hogy a két évvel ezelőtti árszinthez képest 40%-os szinten áll ez az ár, azonnal meg is mutatkoznak a rendszer - és gazdasága - rendkívüli gyengeségei. (Akárcsak az orbáni rendszeré: amely permanens 6%-os recesszióban lenne az eu-s támogatások nélkül, továbbá ha az országon belül kellene ellátnia azt a több százezer embert, akik most önmagukat látják el, nyugat-európai munkavállalásukból...)

Amikor Putyin "izmoskodik", akkor valójában csupán túlélni pórbál: mivel ő is pontosan annyira (és ugyanaz miatt) képtelen valódi erősödést-fejlődést biztosítani (engedni) az országának, akárcsak Orbán.

Kovács Olivér 2015.12.12. 15:10:54

@Wildhunt: A kivándorlás mindenhol probléma szerintem, itthon ugyanúgy brutális. Viszont ott nem látszik az, hogy mindjárt a fejükre omlik az egész tákolmány, itthon pedig igen. Egyszerűen itthonról hiányzik az az ösztönzőrendszer, amelyik egy nagyon egyszerű összefüggés megértése felé tolja az embereket: tanulj, fejleszd magad, kockáztass, dolgozz, és az meg fogja érni. Nem tanulnak meg az emberek értéket teremteni, mert itt nem az a siker igazi mércéje. Ez a képesség pedig garantáltan kell a sikerhez, mert enélkül nem megy semmi. Tökmindegy, hogy mi itt a határokon belül mit csinálunk, a végén a világ többi részével szemben méretünk meg, és ha ők ebben jobbak, akkor szívni fogunk, akár gazdaságilag liberalizált, akár magas adókkal működtetett jóléti államot csinálunk.

Tiszteltetem Brüsszelet 2015.12.12. 15:11:55

@Moin Moin: 'Jó, ha tudod, hogy a 21. században már nem az ipar a húzóágazat egy pármilliós országnak, hanem a s szolgáltató szféra, amelynek egyik legfontosabb komponense az idegenforgalom.'

Amit a lakosság idegenforgalomra meg szolgáltatásra költhet, azt vajh melyik iparág termeli meg? Nem az idegenforgalom meg a szolgáltatás.....ez csak addig müködő modell amíg a centrumországok (főleg a németek) lakóinak van pénze utazni és van hajlandósága a pénzét külföldre vinni.

Moin Moin 2015.12.12. 15:14:01

@Kovács Olivér: Ne vitatkozz (bér-)fideesznyikekkel: ők nem kíváncsiak az érvekre, nekik csak a saját "lelki nyugalmuk" fontos - bármi áron! Azt akarják, hogy ők lehessenek "előnyben" és végre-valahára legalább virtuálisan ne azok a senki legyenek, akik pedig valójában:-)

Főnököd, B. Péter is úgy jellemezte a Fideszt, mint "vitaképtelent": valamit, amit nem meggyőzni kell, hanem le!

antisystem 2015.12.12. 15:16:06

"Majd ezek a diákok kiszabadulnak az egyetemről a kapitalizmusba, és a világot naponta formáló, IT-vezérelt üzleti életből vérszomjas farkasfalkaként próbálnak maguknak egy-egy darabot kitépni." - na ilyen ember nem akarok lenni soha, és ilyen országban nem akarok élni soha... és leginkább olyan példát nem akarok követni, mint a Baltikum, (egy ideig Románia, Szlovákia) ahol a nemzetiségi ellentéteket csúcsra járatva megosztott társadalom torkán sikerül lenyomni a libertariánus gazdasági agybajt. (ugye a Baltikumban az oroszok, Romábiában meg Szlovákiában meg mi, magyarok voltunk a figyelem-elterelő ellenségkép... és ma Ukrajnában ugyanezzel próbálkoznak...)
Én azt gondolom, hogy szerencsére, Magyarországon soha sem vált uralkodóvá a winner-mentalitás, nálunk a ma felsőbb iskoláikat járó diákok, a közeljövő munkavállalói is inkább egy fix normális melóhelyre vágyakoznak, és jóval kisebb részük az, aki vérszomjas vállalkozó farkasként akar ragadozni.
Tudod, egyszerű a képlet, nem akarok soha azon az áron győztes lenni, hogy közben 1-nél több ember meg vesztessé váljon általa... és igazándiból hányingerem van attól a "nyugati véleményformáló elit" nevű zacctól, akik azon az áron is akarják maguknak a "nyugati" bérszínvonalat meg a gyerekeiknek a "nyugati" elitiskolát, hogy a másik oldalon a társadalom jelentékeny része rosszabbul fog élni, mint anno élt.

fidesz maszop dk egykutya 2015.12.12. 15:22:35

@Tiszteltetem Brüsszelet: "Moszkvában meg Szentpéterváron is nagyobb az átlagos jövedelem mint Budapesten v. Prágában"

Ja, a haverok, és "elvtársak" milliárdokat keresnek, az átlagember pedig él "47 ezerből" :))

És ez sem a putyinista mutyimaffiapolitikának köszönhető, hanem a szénhidrogén kitermelésnek. Oroszországban gyakorlatilag semmi sincs, csak szénhidrogén. Nincsen fejlett ipar, nincs fejlett mezőgazdi, semmi sincs. Földgáz van :)

Gyak az olaj és a gáz árától függ az egész orosz gazdaság. Ha alacsony akkor szarban van, ha magas akkor jól megy.

Moin Moin 2015.12.12. 15:24:41

@Tiszteltetem Brüsszelet: Ez az a gazdasági kép, amely Orbán fejében is él - vagy épp amelyet Demján Sanyi bá' is propagál: az ún. "munkaalapú" társadalom. Ez merő ostobaság, hiszen manapság - és a jövőben még inkább -már nem maga a munka, hanem a benne testet öltő tudás, információ és technológia az, ami "gazdaggá tesz".

Gondolj csak bele: egyre csökken a "fizikai" munkaigény és egyre több és több munka lesz automatizálttá... A témáról részletek pedig itt: progressziv.blog.hu/2014/08/02/miert_zsakutca_a_munkaalapu_tarsadalom - pesrze, tudom, téged a téynek nem is érdekelnek. (Nem is a kedvedért írok erről: a normális olvasók és kommentezők kedvéért!)

Tiszteltetem Brüsszelet 2015.12.12. 15:30:40

@Moin Moin: 'Ez az a gazdasági kép, amely Orbán fejében is él - vagy épp amelyet Demján Sanyi bá' is propagál: az ún. "munkaalapú" társadalom. Ez merő ostobaság, hiszen manapság - és a jövőben még inkább -már nem maga a munka, hanem a benne testet öltő tudás, információ és technológia az, ami "gazdaggá tesz". '

Ha mindenki 'tud', akkor ki dolgozik? Ki és miből fizeti meg a szolgáltatását? Ennek a látványos csődjét láthatjuk Európában, ami minden más térségnél lassabban növekszik.

Csak a német gazdaság müködik nyugat európában, azért mert NEM TUDÁS ALAPÚ, hanem kőkeményen az ipar és az ipari export hozza a jövedelmet.

Moin Moin 2015.12.12. 15:31:27

@antisystem: ...Avagy: Éjjen és virágozzák Zetatizmus langymelegje!:-)

Csak szólok, hogy a nempiacgazdasági elképzelések, modellek eddig mindig, mindenütt és mindenkor csak a totális életképtelenségüket tudták bizonyítani - jellemzően valamiféle gusztustalan diktatúra alatt. Persze, értelek én, hogy arra vágysz, hogy valaki tartson el (lehetőleg jól) és ne kelljen erőfeszítéseket tenned és neked a középszerűnek ne kelljen szembesülnie mások kiválóságával, szorgalmával, tehetségesebb mivoltával nap mint nap. De hidd el: a valóság elől nem menekülhetsz és a valóságból nem nyílik "vészkijárat" valamiféle (persze mások munkájából-tehetségéből fedezett) "feltétel nélküli alapjövedelem" felé sem!:-)

Moin Moin 2015.12.12. 15:37:03

@Tiszteltetem Brüsszelet: Mondom én, hogy semmit sem tudsz sem a világról, sem a gazdaságról, sem a tudásalapú társadalomról, de Nénetorzsáról és Nyugat-Európáról sem!:-)

Ahhoz, hogy képbe hozzalak, nem néhány válaszkomment kellene, hanem legalább is évek... De szerintem jó neked úgy, ahogy vagy!:-)

Moin Moin 2015.12.12. 15:42:36

@Tiszteltetem Brüsszelet: Ja, barátom: aki egy orosz propaganda-portálról szerzi a "hiteles infóit" - amelyek ráadásul egy évvel ezelőttiek, és a még egy évvel azelőtti (és már akkor is az orosz hírügynökség által "MTI-esített") "hiteles adatokat" hozta, az úgy jár, mint te ebben az esetben!:-)

Te - vagy a faterod - biztosan azt is elhitted-elhitte, hogy a kommunizmus le fogja hagyni/győzni a kapitalizmust...

Kovács Olivér 2015.12.12. 15:42:39

@antisystem: Azt látom, hogy nálad nagyon egyszerű a képlet. :D Remélem, a lelkiismereted sem terheli semmi olyan termék megvásárlása, ami harmadik világbeli emberek kizsákmányolása által jöhetett létre. Még a végén valaki képmutatónak tartana.

Moin Moin 2015.12.12. 15:46:20

@Kovács Olivér: ...Hát ha még tudná, hogy a PKP pártvezére valójában egy véreskezű rabszolgatartó cukornád-ültetvényes a 18. századból!!!

...Akkor mit kapnátok Antiszisztémácskától!:-)

Adam Ant 2015.12.12. 15:48:00

@antisystem: Teljesen feleslegesen aggódsz azon, hogy bárki is sikeressé válhatna, ez a veszély igazán nem fenyeget jelenleg senkit: arról, hogy a közalkalmazottakat kirúgják, aztán visszafoglalkoztatják őket gombokért, talán már hallottál ( ennyit a " fix normális melóhelyről, amire a közeljövő munkavállalói is vágyakoznak ".... )
Az viszont, hogy elkezdődött az a tendencia, hogy a családok kiveszik a 16 éves gyerekeket az iskolából ( hiszen már ettől a kortól nem muszáj tanulniuk ) , hogy menjenek közmunkásnak, ez ezért előrevetíti a "szebb jövőt ".

Ezért aztán teljesen felesleges azon aggódnod, hogy a jövő nemzedéke, vagy egyáltalán bárki is sikeres lesz, se más kárán, se más javára....
Hát ennek fényében gondold át még egyszer ezt az egészet, ... mert mi ezen szeretnénk változtatni, egy sikeres társadalmat szeretnénk, jól képzett emberekkel, lúzerek helyett.....

Kovács Olivér 2015.12.12. 15:49:41

@Tiszteltetem Brüsszelet: Azt azért megjegyezném, hogy az ipart nem a "munka" (nem az emberi, fizikai ~) fogja működtetni pár évtizeden belül. Majd amikor Csavarhúzó Sanyi bá' egyetlen cigiszünete alatt egy robot elvégzi az ő egész napi munkáját a gyárban, ahhoz képest fillérekért, éjszaka is dolgozva, szabi/betegszabi nélkül, ennek meg az igazgató úr utánaszámol, akkor brutális meglepetés fogja érni majd mindazokat, akik elhitték ezt a "munkaalapú társadalomnak" titulált agymenést. Azt a robotot pedig nem Sanyi bá' tervezi meg. A magasszintű tudásnak nincs alternatívája egy versenyképes gazdaság megalapozásában, pont.

antisystem 2015.12.12. 15:49:50

@Moin Moin: "Persze, értelek én, hogy arra vágysz, hogy valaki tartson el (lehetőleg jól) és ne kelljen erőfeszítéseket tenned és neked a középszerűnek ne kelljen szembesülnie mások kiválóságával, szorgalmával, tehetségesebb mivoltával nap mint nap." - dehogy értesz, amit leírtál az semmi más, mint a winner-mentalitásúak szokott önfelmentő szövege... elárulom neked, attól, mert az ember mondjuk tehetséges, vagy szorgalmas, vagy valamiben kiemelkedő a képessége még nem válik automatikusan olyanná, akinek saját maga vagy a saját leszármazói sokkal fontosabbak, mint másik 100 vagy másik 1000 élete... a tehetség nem vonzza se az egoizmust, se az individualizmust, ezeknek a tulajdonságoknak nincs kapcsolata egymással...

pamut 2015.12.12. 15:51:57

@wolves84lb:
" továbbra sem fogod fel, te majom fidesztroll, hogy ez csak nektek jó, és a többségnek kurva szar???"

naiv vagy. a fideszek pontosan tudják hogy ez nekik jó, és a többieknek szar. pont ez a céljuk. leszarják a többieket.
nem is értik a kérdésed. az ő gondolkodásuk olyan hogy miért is érdekelné őket az ország, amikor maguknak akarnak jót? az ő gondolkodásukban a lopás nem más mint a jogos zsákmány.
ők voltak a legügyesebben hazudozók, a legdurvábban harcolók, a leggátlástalanabb és legkíméletlenebb rágalmazók, és ezen erőfeszítéseik jutalma hogy most övék a lopási és rablási monopólium. ezért harcoltak, még jó hogy learatják a hasznot, viszik a szajrét, a zsákmányt.

te vagy az ostoba hogy az ország meg a magyarok szempontjait kéred rajtuk számon.

antisystem 2015.12.12. 15:56:09

@Kovács Olivér: szerintem összekeversz teljesen különböző dolgokat, a társadalomból kivonulást, meg a társadalmi igazságtalanságok elleni küzdelmet. Ami megint egy népszerű önfelmentő terelés, az ellenfél költözzön be a remetelakba és rágcsáljon gyökereket "mert akkor hiteles"... de ne zavarja winner-mentalitásúék köreit...
De tudod, valóságban a hülyék a másik oldalon vannak:))).

pamut 2015.12.12. 15:57:51

A poszt jó, én már több éve várom hogy legalább egy magyar párt felkapja a már régóta szép sikertörténet Észország példáját. Alaposan megkésve, de legalább egy posztban végre előkerült, remélem tovább terjed.

Kár a poszt csak s felszínt karcolgatja, még sokat lehetne mesélni arról hogy az észt rendszer milyen drámaian csökkentette a korrupciót, illetve pl. századára (nem elírás) csökkentette a bürokrácia költségét. Csak az észteket másolva óriásit lehetne előre lépni, illetve nagy tartalékokat lehetne felszabadítani.

Na jó, csak vicceltem, úgyse lesz ebből semmi, a maffia ebben nem érdekelt, nekik a zavaros feudál-kommunista viszonyok állnak érdekükben, az észtek fejlődnek tovább, mi meg megyünk tovább a feudális maffia középkorba. Aki meg nem akar éhen halni vagy beletörni lelkileg ebbe a fosba az lényegében kényszerítve van az emigrálásra, már el is veszítettük legjobbjaink nagyját.

Kösz fideszesek, többet ártotok az országnak mint Kádárék tették.

antisystem 2015.12.12. 15:58:37

@Adam Ant: " mert mi ezen szeretnénk változtatni, egy sikeres társadalmat szeretnénk, jól képzett emberekkel, lúzerek helyett....." - jó... én meg egy normális társadalmat szeretnék az embereket winnerekre és lúzerekre osztó helyett...

Wildhunt 2015.12.12. 16:04:18

@Kovács Olivér: Igen, így van, az ösztönzőrendszer hiánya minden olyan társadalomban ott lesz, ahol erős a szoc. háló. A társadalom nagyobb része mindig a minimális energiabefektetés pártján lesz. Nálunk ez elég az elvegetáláshoz, az észteknél meg konkrétan éhen halna a delikvens. A mi módszerünk humánusabb, az övék meg működik.

Moin Moin 2015.12.12. 16:07:18

@antisystem: Elárulom neked: éppen azért írok a te elképzeléseid tarthatatlanságáról, megalapozatlanságáról és társadalmi veszélyességéről, mert az általad felemlegetett "másik száz vagy másik ezer ember" léte-jóléte fontos számomra. Hiszen, ha a te elképzeléseid alapján berendezett világban kellene élniük, akkor bizony sokkal rosszabbul élnének, mit ha egy fejlett, tudásalapú kapitalista társadalom venné őket körül - ezt minden példa egyértelműen igazolja. Ellenpéldád pedig nincs!

Egyébként pedig az sem igaz, hogy a tehetségnek ne lenne kapcsolata az egoizmussal és az individualizmussal: igenis, van, hiszen a tehetséges ember van annyira "önző", hogy igyekezzen legyűrni a döntések meghozatalában a nálánál hülyébbeket.:-)

...De amire te gondolsz, azaz a senki mással nem törődő, közösségben, felelősségben sohasem gondolkodó attitűd nem a tehetségesek sajátossága, hanem azoké, akik rosszul szocializáltak és/vagy frusztrált közösségekben-társadalmakban szerezték meg a társadalmi stratégiáikat.

pamut 2015.12.12. 16:15:08

@Moin Moin:
teccönek amiket írsz.

ezt ki is emelem mert sajnos kevesen tudják (pedig nyilvánvaló), de remélem ha sokszor leírjuk akkor elterjed:

"az orbáni rendszer permanens 6%-os recesszióban lenne az eu-s támogatások nélkül, továbbá ha az országon belül kellene ellátnia azt a több százezer embert, akik most önmagukat látják el, nyugat-európai munkavállalásukból..."

Kovács Olivér 2015.12.12. 16:25:54

@antisystem: Ne haragudj, nem kívánok ebbe a vitába belemenni. Tégy, amit jónak látsz, és élj úgy, ahogy helyesnek érzed. Én is azt teszem.

pamut 2015.12.12. 16:31:17

A poszthoz még egy dolgot tennék hozzá: Szerintem az észtek mélyebbről, hátrányosabb helyzetből indultak mint mi, és ugyanezen okokból ma is hátrányosabb adottságaik vannak, aminek fényében még nagyobb az értéke annak hogy így elhúztak nem csak mellettünk de mások mellett is.

A hátrányosabb helyzet egy szóban összefoglalva: a ruszkik.

Több szóban:
Akárcsak pl. a Krímen, Észtországban is nagy élvezettel gyakorolták a szovjetruszkik az orosz etnikumú lakosság betelepítését, azaz az etnikai arányok hatalmi erővel történő megváltoztatását a saját javukra, kvázi az etnikai országfoglalást, ami az erőszakos hódítás hosszútávú stabilizálásának, sőt véglegesítésének alapja ugyebár.

Ennek hatására Észországnak mai is kb. 30%-a orosz. (Zárójelben: El lehet képzelni mi lenne ha nálunk lenne 30% orosz, összefognának, etnikai pártként indulnának a választáson, azt meg is nyernék mert 30% az kurva sok, és a ruszkik kormányoznák a hazánkat, látszólag teljesen demokratikus, jogos felhatalmazással.)

Na most a ruszkik/Putyin a határaikon túl élő oroszokban ugyebár potenciális hadsereget látnak, akiket némi agymosás és provokáció segítségével könnyen át lehet állítani a saját oldalukra és teljesen destibilizálni a tönkretételre/elfoglalásra kinézett országot. Krím-protokoll, ugyebár. De lehet az ISIS-t is példának hozni, amelyik a nyugaton élő muszlimokban látja a potenciális szövetségeseket akiket némi provokáció, terrorizmus, tömeggyilkosság hatására legalább részben át tud állítani maga mellé. De az is elég ha felkorbácsolja a muszlim-ellenes hisztériát a többségi társadalomban a terrorizmussal, és azok úgy elkezdik gyűlölni a saját helyi muszlimjaikat is, hogy azok ha akarnak ha nem átsodródnak a szélsőségek oldalára.

Na de vissza Észtországba: természetesen nem csak a helyi rengeteg orosz a potenciális veszélyforrás, de ugyanennyire a közvetlen orosz szomszédság. Mivel a NATO tagjai, ezért nyílt támadásra nem számíthatnak, de ilyen rangjelzés, meg bármiféle azonosító nélküli zöld emberkék beszivárgására igen, akik hatására ha felkorbácsolódik az oroszellenes érzés, akkor már csak a saját észt állampolgár ruszkijaikkal (akiket Moszkva titokban nyilván támogatna mindennel) tartós bunyóra rendezkedhetnek be, ami nagyjából hazavág mindenféle fejlődést meg eredményt.
Ez az biztonsági kockázat, lappangó feszültség, bizonytalanság állandóan ott lebeg Észtország feje fölött, ha építenek két perc alatt lebontható-szétlőhető kerítést Oroszország felé, ha nem, és ez bizony folyamatosan hátrányként érvényesül náluk. Nem lennék a helyükben, na.

Adam Ant 2015.12.12. 16:36:07

@antisystem: azt mondod, hogy sokkal jobb egy olyan homogén társadalom, amely nem megosztott, hiszen csak és kizárólag lúzerekből áll, alacsony iskolázottsággal és kitörési lehetőségek nélkül? Mi nem ezt a sorsot szánjuk a magyaroknak.

bircaman szerkesztő maxval · http://bircahang.org 2015.12.12. 16:36:34

Sikeres elnyomott gyarmattá lett, hurrá!

bircaman szerkesztő maxval · http://bircahang.org 2015.12.12. 16:37:59

@pamut:

Igen, a magyar politika is ezt gondolta a zsidókról a 30-as években: túl sokan vannak, túl erősek.

Ballib Cenzúra · http://ballibcenzura.blog.hu/ 2015.12.12. 16:48:17

Nem meglepő, hogy a magát konzervatívnak valló PKP-s bejegyzélsekkel, a ballib bérbloggerek értenek leginkább egyet, úgy mint pamut, és Moin-Moin.

Érdekes lesz nézni a PKP táborának alakulását,, miközben véresszájú ballib gyűlölködők tapsikolnak a bejegyzéseiknek, kommentjeiknek, amiben jobboldai szavazókat ekéznek.

Vajh milyen összetétele lesz ?
Tippem szerint Gyurcsánnyal kell majd - kényszerből persze - összefogniuk, elsősorban.. :DDD

pamut 2015.12.12. 16:56:26

@Ballib Cenzúra: na ideért habony ember aki a normális embereket azonnal le bérbloggerezi meg ballibezi, látom a karaktergyilkosság nálatok az abszolút és örök, legelős fegyver amivel minket igaz magyarokat megpróbáltok kicsinálni, de fogadok te élvezed is :)

Érved persze nincs egy szál se, az észt sikertörténetet nem tudod cáfolni, ezért marad számodra a kétségbeesett vagdalkozás, rágalmazás, istenem mennyire szánalmas vagy :)))

Tovább rohad a magyar egészségügy, zuhan a magyar oktatás színvonala, miközben a maffiózóitok tovább gazdagodnak a tőlünk lenyúlt szajrén, ugye büszke vagy magadra kollaboráns bűnözőkém? :)

Ballib Cenzúra · http://ballibcenzura.blog.hu/ 2015.12.12. 16:59:30

Pár kérdésem lenne a PKP-hez.

Mit terveznek a Közmunkával ?
PL Visszaállítják az ingyen segélyezés rendszerét, mint az elkúrók idején volt?

Mit terveznek a családi adókedvezménnyel ?
Eltörlik és, alanyi jogon járó gyerekgyártási pótlékokat sóznak inygenélők nyakába ?

Mit terveznek a határontúli honfitársainkkal és számukra megadott jogaikkal ?

Szükség esetén koalícióra lépnek az országot rommá adósító, és a munkanélküliségi rátát megduplázó szocikkal ?

Tulajdonképpen miben nyilvánul meg a jobboldaliságuk ?

Mi a problémájuk a nemzeti öntudattal, a magyarság tudattal, és nacionalizmussal ?
Miért akarják ezen fogalmakat hazug módon lejáratni ?

pamut 2015.12.12. 16:59:59

mondjuk nem csodálom hogy beszartak a félelemtől a fideszesek az észt példától, kurva nehéz lesz beadni a saját zombijaiknak hogy miért jobb a drága maffiarendszer mint az olcsó, átlátható, remekül működő észt példa :)

fogadok pár perc és kiderül hogy egész Észtország gyurcsányista vagy az ördög(=Soros) szövetséges, vagy valami hasonló :) Gyorsan-gyorsan-gyorsan le kell karaktergyilkolni egész Észtországot mert a szemét észt rohadékok jó kormányzásra mutatnak példát, aminek fényében kínosnak tűnik a fideszes rablógazdaság kudarca, nincs mit tenni, szét kell gyalázni őket is....

pamut 2015.12.12. 17:02:22

@Ballib Cenzúra:

Nekem csak két kérdésem van hozzád, mint a fideszmaffia hivatalos, vállalt képviselőjéhez:

Miért gyűlölitek magyarokat?
Miért vagytok hazaárulók?

Na jó, még egy:
Tényleg nem tudok annyit lopni amennyivel már megelégedtek?

Ballib Cenzúra · http://ballibcenzura.blog.hu/ 2015.12.12. 17:03:31

@pamut:

Nincs a váalsztási lehetőségek között az észt kormány.

Fidesz van, Jobbik van, és vannak az elkúrók, akik összefogva a szlovákok elötti pozícióból 2010-re EU utolsóvá züllesztették az országot.

Ballib Cenzúra · http://ballibcenzura.blog.hu/ 2015.12.12. 17:04:48

@pamut:

"marad számodra a kétségbeesett vagdalkozás, rágalmazás, istenem mennyire szánalmas vagy :)))"

pamut 2015.12.12. 17:05:03

@Ballib Cenzúra:
Igen, pont az ilyen hazugságaitokról, rágalmaitokról beszéltem, köszönöm hogy ismét bebizonyítottad.

Ugye most azért jöttél hogy széttrollkodd ezt a posztot? :)

Fogadok veled most nem állsz le egy jó ideig amíg szét nem vered teljesen ezt a blogot, nehogy a jó és sikeres észt példa így maradjon szétveretlenül, kínos ez az infó a maffiádnak.

fidesz maszop dk egykutya 2015.12.12. 17:06:48

@Ballib Cenzúra: ez mondjuk nem meglepő ,hiszen aki nem ért veletek egyet az csak is "ballib" lehet. Így elkerülitek azt, hogy gondolkodni kelljen :D

Mondtam én, hogy itt van a világon 6.9 milliárd "ballib" akik ellen van 150 millió illiberális "nemzethy jobboldali" hős :D

pamut 2015.12.12. 17:07:35

@Ballib Cenzúra:
Senki nem beszélt arról hogy itt lehetne választani az észt kormányt, az észt példáról volt szó.

teljesen egyértelmű volt, azért tetted magad hülyének és értetlennek, mert nincs válaszod, illetve szét akarod verni a posztot. ez a dolgod, minden értelmes beszélgetés számotokra veszélyforrás, mert értelmes beszélgetésből ti csak rosszul jöhettek ki.

Na, gyerünk trollkodj tovább, meg kel dolgoznod a fizuért.

fidesz maszop dk egykutya 2015.12.12. 17:08:06

@Ballib Cenzúra: és 2010 óta folytatják az elkúrók a züllesztést. Lassan már románia is beelőz.

pamut 2015.12.12. 17:08:43

@Ballib Cenzúra:
Gondoltam hogy sunyi és gyáva vagy válaszolni, sebaj, azért kapsz még egy esélyt:

Miért gyűlölitek magyarokat?
Miért vagytok hazaárulók?
Tényleg nem tudok annyit lopni amennyivel már megelégedtek?

Ballib Cenzúra · http://ballibcenzura.blog.hu/ 2015.12.12. 17:10:34

@pamut:

Nem teljesen világos miért lenne kínos bárkinek is az észt, vagy német, vagy hottentottai kormány teljesítménye ?

A Fidesz teljesítményét max a szocikkal lehet összevetni.
Ugyanis ezek közül lehet jelenleg választani, a többiekkel pedig, mivel még nem kormányoztak (LMP, Jobbik) meg nem lehet.

Egyébként nekem ennyi elég volt.
Az információ se neked szólt.

Leginkább csak a PKP tagjai számára szerettem volna gondolatébresztésként megkérdezni, hogy nem zavarja-e őket, hogy csak és kizárólag a magadfajta ballib gyűlöletkeltők helyeselnek nekik ?

Ballib Cenzúra · http://ballibcenzura.blog.hu/ 2015.12.12. 17:11:35

@fidesz maszop dk egykutya:
Románia már 2010-ben is beelőzött, hála kedvenceid elkúrásának.

2002-ben még Románok jártak Szabolcsba idénymunkára, 2010-ben már Szabolcsiak mentek Romániába.

pamut 2015.12.12. 17:13:22

@Ballib Cenzúra:
AZ észtek megmutatták hogy lehet radikálisan csökkenteni a korrupciót,a bürokráciát, és ezen eredmények, illetve egyéb eredmények miatt fejlődő pályára állítani a hazájukat, gazdagabbá tenni a lakóikat, növelni a jólétet.

A fideszmaffia pontan az ellenkező utat járja, mivel hazaárulók vagytok, akik kirabolni akarjátok az országot, nem pedig építeni. Pontosan ez a kontraszt fáj nektek, ezért küldtek téged ide hogy szétverjétek ezt a posztot is.

Ismét kérdem:
Miért gyűlölitek magyarokat?
Miért vagytok hazaárulók?
Tényleg nem tudok annyit lopni amennyivel már megelégedtek?

pamut 2015.12.12. 17:14:47

Ugyehogy megmodtam hogy a fideszmaffia trollja, @Ballib Cenzúra: nem fog addig leállni amíg szét nem veri ezt a számukra kínos posztot?

ban 2015.12.12. 17:18:19

@we dont want arabs here..So what: először tűnődtem mi hajtja a magadfajtát erre az oldalra és arra a következtetésre jutottam, hogy a sikertelenségedből fakadó frusztráció.. bármely elégséges értelemmel megáldott állampolgár le tudja szűrni a megnyilvánulásodból azt, hogy mivé lenne ez az ország ha olyanokon múlna a sorsa mint te. minél több ilyen megnyilvánulást teszel, annál inkább segíted azok munkáját, akik ennek az országnak a sorsát előbbre szeretnék vinni, mert tökéletes vetülete vagy a ma regnáló rezsimnek, amiből a többség nem kér. jóéjt!

sutyerák 2015.12.12. 17:24:40

ott nem gengszterbanda bitorolja a hatalmat.(?)

Kovács Olivér 2015.12.12. 17:25:12

@pamut: @fidesz maszop dk egykutya: Ne etessétek a trollt - udvaribolondnak jó lesz itt, színt visz a kommentekbe, de komolyan venni teljesen felesleges. :)

Börtönbe most már a fideszesekkel! 2015.12.12. 17:51:30

Szegény hülye magyarok, sose tudtak többet az álmodozásnál. Amikor meg az álmaikat leszarta a történelem, akkor meg ott állnak és anyáznak mindenkit, aki nem olyan lúzer nép mint ők.

Jó példája ennek a frusztrált, önmaga ölébe hányó büdös exkomcsi proli népségnek ez a batyu meg a 20 álnicke. Mire is lehert vinni egy olyan országban, ahol rendre ezek a fideszes, maszopos aljanépek adják a kormányzás 99%-os tömegbázisát?
Ezeknek az ostoba magyaroknak tényleg csak a ruszki színvonal való, nemhiába tudja orbán visszavezetni ezt a rabsolgasorsra való népet a ruszki birodalomba.

Adam Ant 2015.12.12. 17:59:52

@Ballib Cenzúra: köszönet az érdeklődésért, ezeknek a kérdéseknek a megválaszolását nem lehet egyetlen hozzászólásba belesűríteni, annál ez sokkal részletesebb tárgyalást érdemel. Nem tudom, hogy te egyáltalán mit értsz nemzeti öntudat alatt, mert nem fejted ki . A PKP tagjai patriótáknak vallják magukat és amennyiben szeretnéd jobban megismerni a párt válaszait különböző kérdésekre, akkor keresd fel a honlapunkat, melynek címe: pkp.hu

pamut 2015.12.12. 18:14:08

@Kovács Olivér: Értem a logikádat, valaha én is így gondolkodtam, és persze most sem veszem komolyan egy pillanatra sem. De: pont ez a hozzáállás amit te most leírtál, pont ez vezet ahhoz, hogy a fidesz acélbetététes bakancsával szétverje, sárba tapossa azokat akik hagyják, akik kimondták az igazat a fideszmaffiáról. És sokan hagyták, hagyják.

És ez működik, nem véletlen hogy a maffia maximálisan ragaszkodik az erőszakos módszereikhez, a troll-politikához, a nyilvánosság minden zugának elfoglalásához, vagy ha az nem megy, szétveréséhez. Ez egyszerűen hatékony politikailag. Amúgy undorító geciség, de nekik nyereséges.

Te csak röhögsz rajta, oké. Én is röhögök rajta, oké. Minden normális ember csak röhög az ilyen trollok izzadtságszagú erőlködésen, oké.
És?
Hagyod tovább tombolni?
Csak mert az értelmes emberek tudják a helyén kezelni?
Te a normális civilizált ember logikáját hozod fel, noha ez a fideszes politikai bozótharc logikája. Itt lehetsz erkölcsös, okos, szép, civilizált, európai, de mindez semmit sem számít ha a bozótharcos leüt egy bunkóval. Neked lesz igazad? Neked lesz. Te győzöl? Frászt, vesztesz.
Ha hagyod tombolni annak az a vége hogy egyre kevesebb normális ember fog ide írni, mert látják hogy ezt a blogot is - bármiféle ellenállás nélkül - elfoglalták a trollok. Azt fogják látni hogy aki ide ír, azt azonnal pofán csapja, legyurcsányistázza egy fidesztroll. És aztán szépen le is kopnak, megszűnik az értelmes párbeszéd, és ezzel a fideszmaffia győzött is.

Hány blogot vertek már szét?
Hány blog hagyta hogy szétverjék?
Te is hagyni fogod?

Te is hagyni fogod hogy a szólásszabadság jegyében szétverjék mások lehetőségét a szólásszabadságra? Hogy szétbarmoljanak minden okos, előremutató kommunikációt?

Tudod ez olyan mintha valaki a mozgásszabadságra hivatkozva bemenne az éttermedbe, jelenetet csinálna, felrúgná az asztalokat, elüldözné a vendégeket, és ott hisztériázna amikor elviszik hogy sértik a "jogait". Ja, csak ő ezekkel a jogokkal nem él, hanem visszaél hogy ártson. Okos vendéglős megvédi magát, és a trollkodót kidobja, buta vendéglős meg erkölcsi és szellemi fölényére hivatkozva hagyja hogy tomboljon, meg elüldözze a vendégeket.

Te döntöd el hogy megvéded magadat, a blogodat, vagy hagyod hogy szétverjék.

És ugye ez nem csak egy sima blog (azt se szeretik), hanem egy kicsi, induló új párt blogja. Ha még ezt sem tudod (tudjátok) megvédeni, nem értitek meg hogy milyen játszmában vagytok, mit művelnek veletek és miért, akkor politizálni sem érdemes. Ezt jó szándékkal írom, de tényleg.

A fideszmaffia totálisan gátlástalan és erőszakos. Számukra a kommunikáció, a nyilvánosság uralása, a "pillanat uralma" ahogy ők nyíltan meg is mondták, abszolút elsődleges fontosságú. Ezért bármire képesek. Ezért vásárolnak fel médiákat, ezért trollkodnak szét, karaktergyilkolnak le minden médiát, blogot és akár kommentelőt is, akit csak tudnak, aki nem az ő nótájukat fújja. Mit gondolsz véletlen az a kétségbeesett erőfeszítésük hogy engem is le karaktergyilkoljnak? hogy beállítsanak gyurcsányistának, ballibnek, szocinak, sorospártinak, norvégnak, akárminek? Frászt, ez a harcuk fő fegyvere a karatergyilkosságra.

Engem nem kell félteni én megvédem magam és úgy baszom őket visszakézből pofán amikor megtámadnak hogy arról kódulnak. De én csak egy kommentelő vagyok, és neked nyilván fontosabb a pártod meg a blogod. Őszinte jószándékkal mondom: védd magad. Különben véged. A pártodnak is. Támadni fognak, ez 1000%. Ha nem tudod, vagy ami még rosszabb: valami önámító logika miatt nem akarod megvédeni magad és ellenkezés nélkül hagyod hogy le karatergyilkoljanak, lekaszaboljanak, akkor kár is belekezdened a politizálásba. Volt már ilyen sok párt és politikus aki hagyta hogy kinyírassa Orbán. Offline is folyamatos állandó önvédelemre lesztek kényszerítve, mert a fidesz soha nem fog leállni, és még csírájában megpróbál majd titeket kicsinálni. Remélem ezzel tisztában vagy, ez a mai politikai realitás.

Gondolom időközben rájöttél: ez itt most egy általánosabb jótanács akart lenni, semmi köze a konkrét ügyhöz és ma délutánra beosztott trollhoz. A realitás az hogy a politika harc is, nem csak országépítés. Ha nem tudod, te meg a pártod megvédeni magad soha nem kerültök olyan helyzetbe hogy jót tehessetek, és minden jószándékotok, minden tenni akarásotok elvész és soha nem fog érvényesülni és elvész a semmibe. Ne legyetek ostobák, ne járjátok be az elbukottak útját, ne legyetek hülyék harc nélkül leöletni magatokat. Láttunk más sok jószándékú embert ahogy kinyírta fideszmaffia, annak semmi értelme ha ti lesztek a következők. Ezt vagy tudatosítjátok magatokban vagy garantált bukásra, lekaszabolásra vagytok ítéltetve. Ez most a reálpolitika. Szervezett támadások fognak jönni mindig, ez tuti, ahogy most is, erre fel kell készülnötök, és meg kell magatokat védenetek. Vagy ez vagy a bukás-megsemmisülés. És csak azért írtam le ilyen hosszan és szájbarágósan, mert megijeszt a naivitásod.

Nemfajtalan srác 2015.12.12. 18:26:43

Megint egy teli vályú libsi alapvetést akarnak megetetni bennünket, azzal a szöveggel, hogy nesztek ez most nemzeti patrióta szecska

Ezek télleg azt hiszik, hogy a fideszbirka mindent bekajál, ha úgy tálalják neki. Mert ugye aki nem libsi-bolsi az csak fideszbirka lehet. Hát nem logikus?

Nemfajtalan srác 2015.12.12. 18:32:18

@pamut:
Te egy oroszgyűlölő ősbolsi vagy, ami önmagában mutatja, mennyire szánalmas állapotba kerültetek. Emellett gondolom te tiltakoznál a leghangosabban, ha azt mondaná valaki hogy a krími tatárok megérdemelnek egy seggberúgást, pedig tényleg megérdemelnék a magyar történelemben játszott szerepükért

A magyargyűlöleted nem is teszem szóvá, nálatok ez a kötelező minimum a klubba való belépéshez

pamut 2015.12.12. 18:38:43

@Nemfajtalan srác:
:)))))
Egész jól nyomod, de hol marad a gyurcsányozás? :)))

Na sebaj, még biztos kezdő vagy, de legközelebb el ne felejtsd!

antisystem 2015.12.12. 18:41:05

@Adam Ant: Nem kérlek, egy ideális társadalom nem teljesen homogén, csak a társadalmi kohézió erősebb benne az inhomogenitásnál... kb ennyi.

Nemfajtalan srác 2015.12.12. 18:47:03

Egy apró adalék az Észtország és Magyarország közötti különbséghez:

"cases of about 450 Estonian Jews. They were typically arrested either at home or in the street, taken to the local police station, and charged with the 'crime' of being Jews. They were either shot outright or sent to concentration camp and shot later."

" in 1942. Estonia was declared "Judenfrei" quite early by the German occupation regime at the Wannsee Conference"

Ezek után könnyű a liberalizmus egy a miénktől eltérő értelmezéséhez eljutni Észtországban

Börtönbe most már a fideszesekkel! 2015.12.12. 18:47:26

@antisystem:

Jaj de kár hogy összeomlott az imádott kommunista rendszered, a világ legboldogabb és legelőrehaladottab társasdalmaival, s most ehelyett borzalmas kapitalizmus van, ahol az ember az embernek a farkasa!

Ráadásul még a négereket is elnyomják és már Jasszer Arafat sem a magyar nép barátja.
Borzalmas, ghogy hova fejlődött ez a világ, egy kádari komcsi elvtárs szemszögéből.

Börtönbe most már a fideszesekkel! 2015.12.12. 18:49:02

@Nemfajtalan srác: in 1942. Estonia was declared "Judenfrei"

in 2015 Orbanistan was declared "moslemfrei"

Nagyok a sikerei a fidesz barmainak!

fidesz maszop dk egykutya 2015.12.12. 18:52:32

@Ballib Cenzúra: "elvtárs" nekem nem kedvenceim az elkúrók, én egyaránt utálom őket, ellentétben veled, aki az egyik elkúró csapatot imádja. Igen, és 2010 még jobban lemaradunk.

pamut 2015.12.12. 19:03:42

@fidesz maszop dk egykutya:
Nehogy már a fidesztrollnak magyarázkodj, ő is tudja hogy hazudik, pont ezt akarta hogy még te védekezz. Ősi primitív csel, még ki is röhög érte hogy bevetted. Magyarázkodjon csak ő a gyalázatokért amit a gazdái művelnek.

Nemfajtalan srác 2015.12.12. 19:13:56

@pamut:
Most télleg komolyan gondoltad, hogy Gyurcsányt fényezed a korábbi hozzászólásaidban,, itt meg elhiteted, hogy te vagy a nemzeti platform?

Legjobban az teccett, ahol elmagyarázod miért volt jó Paks bővítésének terve gyurcsány alatt, és miért szörnyű gaztett ugyanez Orbánnál. Nem könnyű a gazdád gerincmutatványait utánozni, de hajrá menni fog csak így tovább!

antisystem 2015.12.12. 19:15:38

@Kovács Olivér: Természetesen nem is kell, ugye a társadalomról vallott ideák mindig a választásokon méretnek meg. Én valahogy nem tartok attól, hogy egy ilyen jellegű politika Magyarországon többséget kapna a közeli jövőben... ha úgy tetszik, Magyarország eddig mindig a populistákra szavazott az elitistákkal szemben, a valamikor nagy elitista pártok, mint az MDF meg az SZDSZ ugye mára praktice eltűntek. Namost természetes az, hogy az eltűnésükkel keltett vákuum létrehoz ilyen irányultságú újabb formációkat, viszont ezek mondjuk 8 vagy 12 év távlatában rétegpártok fognak maradni.

Most nem tudom, hogy ismered-e az általad mintának használt Észtország választási rendszerét, ezt az általad felette kívánatosnak tartott eredményt pont úgy tudták hozni hogy a társadalom negyedét kitevő orosz kisebbség nagy részét egyszerűen jogfosztották, kizárták a választásból.

antisystem 2015.12.12. 19:19:22

@Moin Moin: Tudod, a jó öreg "trickle down" az, amiről sokan és sokat beszélnek, de még senki sem látta valójában működni...

Nemfajtalan srác 2015.12.12. 19:20:05

@Börtönbe most már a fideszesekkel!:
"in 2015 Orbanistan was declared "moslemfrei"

Biztos vagy ebben?

pamut 2015.12.12. 19:22:05

@Nemfajtalan srác:
:DDDDDDDD

alig 40 perc hogy rákérdezek hogy "hol marad a gyurcsányozás?", erre szépen engedelmeskedve a felszólításnak nekiáll gyurcsányozni :DDDDDDDDD

kurvajó! :D

A következő kérlek Sorosozás legyen! :DD

Nemfajtalan srác 2015.12.12. 19:28:44

@antisystem:
Pamut hozzászólásából 2015.12.12. 18:14:08-nél ugyanez jön le. A számára nem kedvezően alakuló vitát azzal akarja lezárni, hogy a más véleményen levőket kizáratná a blogból, sőt a kontextus alapján nyilvánvalósn a teljes közéletből

"Vagy ez vagy a bukás-megsemmisülés"

Ezek az ősbolsi mentalitású zemberek akarják megmondani a frankót a hazai demokrácia állapotáról

pamut 2015.12.12. 19:31:48

@Nemfajtalan srác:
Egész jól nyomod a folyamatos hazugságokat, már majdnem olyan beleéléssel rágalmazol és hazudsz mint egy gyakorlott troll. Szintén a Habony-félre troll- és karaktergyilkos-képző végzőse vagy?

Adam Ant 2015.12.12. 19:39:56

@antisystem: ez így elég zavaros, mert mi köze is lenne bármifelé összetartó erőnek egy olyan rendszerhez, ahol mindenki egyformán sikertelen és koldus.... egy sikeres országban a kevésbé szerencsések is jobban élnek, mint egy sikertelenben. Ezért találkozhatsz Bécsben pl. magyar hajléktalanokkal.
A mi érdekünk az, hogy Magyarország is minél sikeresebb országgá váljon , és nem az, hogy valamiféle zavaros utópia nevében kórusban ne vigyük semmire, ezzel áldozva az egyenlősdinek. Jóléti intézkedéseket is csak sikeres országban lehet bevezetni, mert abba a kasszába, amelyből ki akarsz ilyen célra venni, előzőleg valakinek bele kell tennie a rávalót. A sikeres embereknek.
Nem a tehetséget és a sikert kell valamiféle egyenlősdire hivatkozva üldözni, mert ezek a teremtő erők, amelyekből az egész társadalom csak profitálhat.

lüke 2015.12.12. 20:14:32

Repetitio mater studiorum est:
konnyű skandináv segítséggel!

Punxsutawney Mormota 2015.12.12. 20:40:08

@we dont want arabs here..So what: Aha, szóval ők úgy maradtak 1,3 millióan, hogy kiírtották a nyugdíjasaikat, horogkeresztény barátom?

Punxsutawney Mormota 2015.12.12. 20:45:54

@Nemfajtalan srác: Nem is. Ellenben a mostani kormánypárt politikusaval, akik kisz titkárok legjobbjai voltak, majd a komcsik engedték ki őket Soros pénhzén külföldre tanulni, hogy egy irányított hatalomátvételnél ők legyenek az elsősorba lépő harmadik vonal.

Orbán Viktor és népi zenekara szeplőtelen fogantatással jött létre, ugye?

1ghost 2015.12.12. 21:09:03

Sok mindennel egyetértek a cikkben leírtakkal, de a jó gondolatokat miért kell elemi butaságokkal beárnyalni?
1. Az egy főre jutó GDP-ben nem 50%-os a különbség az észtek javára, hanem 10%. Ez tény! (pl. az eurostatoton chekkelhető)
2. Az államadósságba pedig mióta szokás belegebedni? Az államadósság és egy ország gazdasági fejlettsége között nincs kapcsolat. Ez is empirikus tény. Hogy ez ügyben itthon az aktuális hülyék éppen mit mondanak a tények szempontjából irreleváns.

na4 2015.12.12. 21:21:33

A magyarországi korrupt, tehetségtelen, pénzéhes romlott elit mellett ez teljességgel lehetetlen. Ezt sosem fogják hagyni. Nem tudnának lopni, csalni, hazudni.

l ember 2015.12.12. 21:25:20

@antisystem: ezügyben ne legyenek erkölcsi aggályaid. Egyrészt a céged vagy versenyez, hogy neked munkát adhasson, és esetleg kiszorít más cégeket, vagy adóból tartja fent magát, ami meg valahol kegyelmi állapott. Másrészt te is kiszorítottad a munkahelyedről a második aspiránst.

Hatékonyabban és jobban dolgozni nem bűn csak azért, mert mástól ezzel elvesszük a munkát. A tisztességtelen verseny fürdővizével nem biztos, hogy a kapitalista gyereket is ki kell önteni

antisystem 2015.12.12. 23:15:56

@Nemfajtalan srác: Miért, mit szeretnél, mit reagáljak a poster azon felvetésére, hogy nem szeretne belemenni a vitába? Kezdjek el erőszakoskodni? Az ugyanolyan winner-mentalitás lenne, mint amit ostorozni szoktam. Én nem győztes akarok lenni mindenáron, hanem szimplán elmondani a véleményem ezekről a dolgokról. Azt meg megtettem:)

antisystem 2015.12.12. 23:27:48

@Adam Ant: Nézd, hogy neked mi a célod, azt nyilván te tudod... én spec azt szeretném, ha Magyarország a lehető legtöbb ember számára lenne élhető hely. Ehhez pedig nyilván az kell, hogy a társadalmi mobilitás lehetősége maximális, az interdecilis különbség meg ha nem is minimális de mindenki számára kezelhető szintű legyen.
És akkor ilyenkor kapásból belefutunk a "freedom from - freedom to" szabadság-értelmezési problémába ami ahol fellép, ott meglehetősen antagonisztikusnak szokott bizonyulni...

Tudod, manapság, a "megvalósult szocializmus utáni időkben" gyakorlatilag két modell fut, a "nyugatinak" is csúfolt elitista demokrácia (ld. schumpeteri demokratikus elitizmus, az elitek konszenzusa által irányított társadalom), illetve a meglehetősen megtévesztő módon irányítottnak hívott tkp kvázi-populista modell, ld. Kína, Oroszország 2000 után, stb. Ha az ember megvalósult modelleket akar megnézni, akkor ezt a 2 alaptípust lehet összehasonlítani...

antisystem 2015.12.12. 23:40:18

@l ember: Köszi, de az ember ugye a saját értékrendjét, erkölcsi mércéjét belül hordja, nem attól lesz valami valakinek elfogadható vagy éppen nem elfogadható, hogy másoknak mi a véleményük... illetve az már elég gáz, ha valaki mások értékrendjéhez igazítja a saját véleményét, azt ugyanis már önigazolásnak hívják.
(egyébként valóban nincs bűntudatom, ugyanis önfoglalkoztatóként a lehetőséget max magam elől veszem el, és ki sem zsákmányolok senkit)
Furcsa egyébként ez az önfoglalkoztató dolog, kifejezetten Magyarországra jellemző, hogy az úgymond "vállalkozások" >90%-a tkp egyének, vagy pár fős családi-baráti közösségek önfoglalkoztató kvázi-vállalkozása, amelyek abszolút nem mutatják a kapitalista vállalkozásnak itt a postban a "kiszabadulnak a kapitalizmusba, és a világot naponta formáló, IT-vezérelt üzleti életből vérszomjas farkasfalkaként próbálnak maguknak egy-egy darabot kitépni." borzalmas, visszataszító vonását, nem expanzívak, szimplán élni akarnak, és élni hagyni. (Mihályi Péter szokta ezt a jelenséget ostorozni - ilyenkor tudom, hogy jó úton járok:)))

Adam Ant 2015.12.13. 08:55:12

@antisystem: a kategorizálás segíti az ember tájékozódását a világban, de azért engedtessék meg , hogy ne mindenki fekete-fehérben lássa a világot. Külön felhívnám a figyelmedet a szabadság fogalmára, amely a magyar viszonyokra jellemző HIÁNYÁVAL igen sokat és alaposan foglalkozik a pártelnök a blogján. Ha jól emlékszem úgy fogalmazta meg egyszer egy beszédében, hogy " A szabadság árva ma Magyarországon ".
Nagyon félrevezető lenne tehát, ha azt sugallnád, hogy a polgári konzervatívok azt javasolják, hogy valakik kárára legyünk szabadok és sikeresek . Sokkal inkább szabad emberek hagyományos közösségeinek szövetségeként lehet elképzelni ezt a fajta szabadságot, amiről beszélünk.
De sokat segítene, ha kicsit alaposabban megnéznéd az említett blogot, mert kimondottan sok helyen esik szó benne arról, hogyan értelmezzük a szabadságot. Igazán részletes anyag áll rendelkezésedre, ajánlom szíves figyelmedbe.

Nemfajtalan srác 2015.12.13. 10:11:45

@antisystem:
Idézőjelet felismered? Akkor olvasd el még egyszer és próbáld újra értelmezni!

Nemfajtalan srác 2015.12.13. 10:23:16

@Adam Ant:
Nincsen szabadság? Idáig sikerült eljutnotok?

Persze lehet hogy igazatok van, itt talán még a Sária-rendőrséget se engednék működni, nem úgy mint Németországban

www.origo.hu/nagyvilag/20151210-nem-serti-a-nemet-jogot-a-saria-rendorseg.html

PR_fact 2015.12.13. 23:14:49

Mi nem lehetnénk észtek! Kopátsy Sándor már kb. két évtizede megírta, hogy a fejlődés attól függ, hogy mennyire puritán egy adott ország. Az észt kultúra a finnhez áll közel, a litván és a lett a szlávhoz ezért tartanok ott az észtek ahol nem a politikusaik miatt. Bár ez nem EU konform, sőt rasszista gondolat manapság, de a szülőktől örökölt gondolkodásmód határozza meg egy ország sorsát nem az hogy liberális vagy konzervatív politikusok fújják-e a passzátszelet. mek.niif.hu/01400/01423/01423.htm
"Finnország: amíg Oroszországon belül egy nagyhercegség volt, szegényebbek voltak a finnek az oroszoknál, ahogy önállósultak, éppen úgy meggazdagodtak, mint velük közös civilizációjú skandináv társaik. Nyilvánvaló, hogy az azonos civilizációjú Észtország is gyorsan felzárkózik a többi skandináv ország közé, ha elnyeri politikai önállóságát. Ma már a balti országok az egyetlenek a puritán civilizációjú országok között, amelyek még nem gazdagok." (Van kiút 1995)

l ember 2015.12.14. 11:29:07

@antisystem: ezt most nem vettem le, hogy úgy érted -e, hogy immunis vagy mások véleményére, vagy csak hogy nem követed őket kritikátlanul, vagy a kettő között mi, de amit mondasz, még mindig nem működik. Ha önfoglalkoztató vagy, akkor is más helyett termelsz, aki ugyanazt, amit te csinálsz, drágábban vagy rosszabbul csinálná.
Értem a problémádat, de azt hiszem a cikk mondanivalóját nem írja le ez a hatásvadász megfogalmazás, amit kifogásolsz. Ezek a gyerekek egyszerűen egy jó appot fejlesztenek, amit el tudnak adni. Amit én mondok, hogy szerintem nem ütközik erkölcsbe, ha ezzel kiszorítanak a piacról egy kevésbé jót. Egy verseny lehet tisztességes is, a tisztességtelenre pedig jogszabályokkal, és nem kommunizmussal kell válaszolni

Kovács Olivér 2015.12.14. 12:59:44

@ricardo: Nem. Nincs harmadik nevem, sem phd-m, bár elnézve a tanulmányok jellegét, hasonló az orientációm az önéletrajz tulajdonosával. :)

ricardo 2015.12.14. 13:17:19

@Kovács Olivér: Oké. Bevallom, csak egy kósza gyanú volt, amiben magam sem hittem. De egy kérdést megért. Remélem, nem bántom ezzel meg!
Sok sikert PKP-hoz! Meg máskülönben is.

antisystem 2015.12.14. 15:31:56

@Adam Ant: Nézd, én kifejezetten arra utaltam, hogy többféle (akár egyidejűleg valid) szabadság-értelmezés lehetséges, és ezzel kapcsolatban említettem a "freedom from - freedom to" problémát, mint aránylag jól ismertet és körüljártat. Egyszerű példával, mikor szabadabb az ember, ha több embernek van JOGA külföldre látogatni, vagy, ha több embernek van LEHETŐSÉGE külföldre látogatni... (ugye ezt azért is simán értheted, mert a kis magyar gengszterváltásnak is alaphelyzete volt, hogy az utána következő 10-15 év arról szólt, hogy papíron már volt joga mindenkinek, de valójában lehetőségek hiányában kevesebb ember lépte át a határainkat mint az előző, 80-as évtizedben.)
Az ajánlott dolgot meg köszönöm, meg fogom nézni.

antisystem 2015.12.14. 15:51:07

@l ember: Úgy értem, hogy pár évtizede már megvan a kialakult világnézetem, és kinőttem abból a korból, amikor az ember okvetlenül mindenkinek megfelelni-tetszeni akar.
" Ha önfoglalkoztató vagy, akkor is más helyett termelsz, aki ugyanazt, amit te csinálsz, drágábban vagy rosszabbul csinálná." - persze, ez elvihető az ad abszurdumig - mint jóformán minden - és akkor mindenki eleve mást foszt meg a születés jogától azzal, hogy ő megszületik, mással konkurálva veszi a levegőt és veszi el a zsömlét a boltban. Ez elvileg mind bebizonyítható:)
De itt a gyakorlati értelmezésre gondolok, ott meg ugye te is tudod, hogy mi a különbség egy facér nőre (férfira, nem kívánt törlendő:)) való rástartolás, és más feleségének (férjének) a lenyúlása között... létezik olyan értelmezés is, ami szerint mindkettő rendben van, mert "győzzön a jobbik" és kész. Na, ezt az értelmezést nem osztom. Persze az elsővel is elveszed elvben valaki elől a lehetőséget, csak épp az a valaki nem tud róla (meg egyáltalán senki se) hogy ha most nem nyomulsz, akkor egy hónap múlva neki jött VOLNA össze... A második esetén meg definiálod, hogy a saját boldogságod előbbre való, mint azé a konkrét másik emberé, létező, konkrét személynek ártasz, kézzel fogható módon.
Ha mégis jobb szereted az elvi definíciókat mint a gyakorlati példákat, akkor meg úgy fogalmaznék, hogy ami nagyon nem mindegy, az az adott interakcióban a "javak" és a "jogosultak" aránya. Ha 100 emberre 500 kenyér van, akkor nyugodtan lehetsz akármilyen "vadliberális", sőt... ha 100 emberre 100 kenyér van, akkor már kevés az éjjeliőr-állam, akkor már biztosítani kell, hogy senki se vegyen el 10-et... ha 100 emberre 10 kenyér van (ezt manapság Európában mindenféle katasztrófák környékén szokott előállni), akkor és ott a hadikommunizmus az egyetlen tisztességes és vállalható megoldás.

l ember 2015.12.14. 17:48:29

@antisystem: igen, az elvek embere vagyok, de respektálom a nézőpontodat. Mindenesetre szerintem a piaci kereslet egy facér nő, még akkor is, ha már kiszolgálják. A fogyasztó nem a szolgáltató tulajdona

Mannlicher 2015.12.14. 23:40:07

@midnight coder:
Talán a Tallinban.blogon olvastam, az orosz kisebbség helyzetéről, érdekes szituáció. Az észtek visszaállították, a szovjet megszállás előtti vagyoni viszonyokat, emiatt a betelepített ruszkik keményen megszívták.
Ismerek, több olyan cigány származású embert aki rohadt keményen tud dolgozni (oké megvannak a saját defektjeik, mint mindenkinek), csak a mesékkel ellentétben, ez az ország nem ennek a fajta életmódnak kedvez. A kisebbségek szívatása, meg fajtajelleg, a politikusok, mindenhol szeretik a baromságaikról elvonni a figyelmet, a bűnbak szemlye meg csak politikai oldal kérdése.
A tatároknak sem kellett 10 év, egy ország kirámolására. Jellemzően a komoly gazdasági értéket képviselő eszközöket, egy pár vonattal is el lehet furikázni, vagy a saját lábán elgurul. Nem sokat ér egy gyár berendezések nélkül és modern földművelés sem folytatható mezőgazdasági gépek híján.

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2015.12.17. 14:01:09

@antisystem: "Én azt gondolom, hogy szerencsére, Magyarországon soha sem vált uralkodóvá a winner-mentalitás, nálunk a ma felsőbb iskoláikat járó diákok, a közeljövő munkavállalói is inkább egy fix normális melóhelyre vágyakoznak, és jóval kisebb részük az, aki vérszomjas vállalkozó farkasként akar ragadozni."

Ennyi, erről van szó. a szerzőnek láthatólag semmi baja nincs a szélsőindividualista mentalitással, ahol adott keretek között minél több emberen lépsz át vagy taposol rá, kerülöd ki vagy vágod át, annál jobb. Amíg nem követsz el bűncselekményt, addig minden rendben.

Ez a "ragadozó farkasként vessük rá magunkat az ügyfelekre" konkrétan pszichopata viselkedés.

A pszichopata kapcsán népszerű tévképzet, hogy legtöbbjük valamiféle Ted Bundy vagy Hannibal Lecter, legalább 25 embert öld meg-belezett ki-darabolt fel stb. Tévedés.
A pszichopátia egyik legismertebb kutatója, Dr. Robert Hare szerint:
en.wikipedia.org/wiki/Robert_D._Hare

"Hare wrote a popular science bestseller published in 1993 entitled Without Conscience: The Disturbing World of the Psychopaths Among Us (reissued 1999). He describes psychopaths as 'social predators', while pointing out that most don't commit murder."

"szociális ragadozó", és már meg is érkeztünk a cikkben hirdetett álom-embertípushoz. Az is fontos, hogy legtöbbjük nem követ el gyilkosságot, a magasan funkcionáló pszichopaták még csak összeütközésbe SEM kerülnek a törvénnyel.

van egy jó könyve a vállalati pszichopatákról, magyar nyelven is olvasható.

www.scolar.hu/kigyok_oltonyben_amikor_a_pszichopatak_dolgoznak_1592

Az ismertető nagyon jó összefoglalót ad, miről van szó.

Ez az álomember: jólfésült, jólöltözött, hatvannégyfogas vigyorral (vicsorral) támadó, vérszagra ugró ragadozó farkas. Pont ahogy a cikk írja.

Pár embert megkérdeztek régebben köztük Dr Hare-t:
www.youtube.com/watch?v=lmUXp_zE14E

A modern nagyvállalati kultúra a pszichopátiás viselkedést jutalmazza és részesíti előnyben. Légy kezdeményező, köss jó üzletet mindenre tudd a választ, légy sármos, a lényeg hogy az ügyfél aláírja a pontozott vonal fölött. Hogy milyen dumával veszed rá, teljesen lényegtelen. Csak cél számít, meg az osztalék.

A nagy brókerházak, Globex Meg Quaesto meg Budacash stb is ezt csinálták, ment a szekér jó darabon, aztán amikor látták hogy bedől akkor vettek egy repülőjegyet a Bahamákra, de előtte kitömtek egy ottani bankszámlát, aztán mehet a dolcse víta. A deivizahitel ehhez hasonló volt. Mindez az állami szabályozás HIÁNYA miatt.

De nem baj, nekünk ez kell, hát akkor hajrá gyerekek. Remélem az olvasók többsége azért átlát a szitán.

Polgári Konzervatív Párt

Honlap: pkp.hu
Facebook
info@pkp.hu

Számlaszám: 10918001 - 00000074 - 87840006

PKP-blogok
hafr.blog.hu
digipenna.blog.hu

Csatlakozz!

Csak veled lehetséges a változás.

Minden önkéntes munkára, tudásra szükségünk van: ha úgy érzed, hozzá tudnál járulni a közös munkához, írj nekünk!

Jelentkezem

Kövess!

Tudj meg még több részletet a PKP álláspontjáról!

Támogass!

Kérjük, támogasd a munkánkat adományoddal!

Számlaszámunk:
10918001-00000074-87840006

A közlemény rovatban tüntesd fel: Támogatás.

süti beállítások módosítása